صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه هفتگی مسجد جلیلی

تاریخ سند: 13 آذر 1356


موضوع: جلسه هفتگی مسجد جلیلی


متن سند:

به: 312 از: 20 ه 12 شماره: 24364 /20 ه 12 روز 11 /9 /36 جلسه هفتگی دعای ندبه با شرکت 60 نفر در مسجد مذکور برگزار گردید.
ابتدا دعای ندبه توسط آشتیانی و سیدناصر اتابکی خوانده شد و سپس محقق گرگانی به دنباله بحث های گذشته خود تحت عنوان شناخت دین سخنرانی نمود و در آخر سخنرانیش برای شکست یهود و پیروزی فلسطین دعا کرد.
بعد از ختم جلسه احمد مختارپور اظهار داشت در ساعت 050 روز 11 /6 /36 مراسم چهلم مصطفی خمینی در محل مهدیه1 خیابان امیریه برگزار گردیده و گرداننده این مراسم شیخ احمد کافی2 و واعظی که منبر رفته شیخ ابوالقاسم اسلامی قمی بوده و اضافه نمود قرار است روز 13 /9 /36 مراسم مزبور در مسجد احمدیه نارمک واقع در چهارراه مینو برگزار گردد.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: شنبه مورد اعتماد است و به احتمال زیاد خبر فوق صحت دارد.
ضمنا خبر قابل بررسی می باشد.
قهرمان نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
حاتم نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه تأیید می گردد.
ضمنا در روزنامه کیهان3 مورخه 12 /9 /36 شرحی در مورد سخنرانی چند نفر از جمله محمدتقی شریعتی و فاکر خراسانی4 در مسجد مذکور نوشته شده که منابع توجیه گردیده اند در مراسم مذکور شرکت و اخبار مکتسبه را گزارش نمایند.
آرزو مراتب به پلیس تهران اعلام گردید.
گوینده: فروزانفر گیرنده: جهانبخش ساعت 1245 4 نسخه تکثیر شود.
17 /9

توضیحات سند:

1ـ مهدیه تهران بنا به درخواست مردم برای انجام مراسم دینی و به پیشنهاد مرحوم حجت الاسلام شیخ احمد کافی که با استقبال مردم مواجه شد ساخته شد.
مرحوم کافی با فروش خانه خود و با کمک چهار نفر از بازاریان خوشنام تهران و کمک های مردم توانست زمین چهار هزار متری در خیابان ولی عصر (عج) فعلی در تاریخ 19 بهمن 1348 ه ش خریداری کند و اقدام به ساخت آن نماید این مکان به نام مهدیه تهران نامگذاری شد و گنجایش بیش از پانزده هزار نفر را دارد و هم اکنون نیز مرکز فعالیت های دینی و انجام مراسم مذهبی بالاخص در ماه مبارک رمضان و ماه محرم است.
2ـ مرحوم شیخ احمد ضیافتی کافی اول خرداد 1315 شمسی برابر با جمعه اول ربیع الاول 1355 قمری در مشهد مقدس دیده جهان گشود.
در برخی اسناد با نام کافی خراسانی و کافی تهرانی نیز از وی یاد شده است.
پدرش حاج میرزامحمد کافی و مادرش خانم زهرا غفورپور بود.
پدر بزرگش حضرت آیت الله میرزااحمد کافی امامی از علمای معروف یزد بود که به قصد زیارت به مشهد مقدس عزیمت و در آنجا سکنی گزیده بود.
مرحوم کافی در شش سالگی وارد دبستان ایمانی مشهد (به مدیریت حجت الاسلام حاج سیدحسن مؤمن زاده) شد و به فراگیری دروس متداول مشغول شد.
پس از آن هم زمان با تحصیل دروس جدید، در نزد پدر بزرگ خود به فراگیری علوم اسلامی پرداخت.
بخشی از مقدمات را نزد وی خواند و در سال 1327 وارد مدرسه علمیه نواب مشهد شد.
او از پانزده سالگی در حرم مطهر رضوی حضور می یافت و با صدای گرم خود برای زائران دعای کمیل می خواند.
در سال 1333 به همراه پدر بزرگ خود مرحوم حاج میرزااحمد کافی عازم نجف اشرف گردید و در مدرسه آیت الله سیدمحمدکاظم یزدی معروف به مدرسه سید به تحصیل پرداخت و از محضر آیات عظام سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم، سیدمحمود شاهرودی، شهید سید اسداللّه مدنی و حسین راستی کاشانی بهره برد.
در سال 1338 به توصیه شهید آیت الله مدنی به مشهد بازگشت.
در اواخر سال 1342 در تهران ساکن شد.
اولین سخنرانی سیاسی وی علیه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در تاریخ 14 /12 /41 در منزل آیت الله قمی انجام گرفت که منجر به بازداشت وی شد.
در دوم فروردین سال 42 به علت سخنرانی علیه رژیم شاه تحت تعقیب قرار گرفت.
در قیام 15 خرداد 42 جزء وعاظی بود که اعلامیه ای در حمایت از امام صادر و امضا کردند.
در تاریخ 4 /11 /43 به مدت چهار ماه و در تاریخ 8 /4 /49 تا 18 /4 /49 نیز بازداشت شد.
در سال 54 به علت سخنرانی حاد علیه رژیم صهیونیستی دستگیر و توسط کمیسیون امنیت اجتماعی به سه سال تبعید به ایلام محکوم شد و در تاریخ 21 /9 /54 به شهربانی ایلام تحویل داده شد.
ولی در ایلام نیز با اقامه نماز جماعت و اقدام به تأسیس کتابخانه و مدرسه علمیه به تلاش خود استمرار داد و به علت این فعالیت ها و تلاش آیت الله سیداحمد خوانساری و سرازیر شدن مردم به شهرستان ایلام برای دیدار او، ساواک مجبور شد از باقی مدت تبعید وی صرفنظر نماید و نامبرده در تاریخ 29 /8 /55 مجددا به تهران بازگشت.
ساواک مرتبا جلسات، مکاتبات و تلفن های وی را کنترل می کرد و در مواقع حساس او را احضار و تذکرات لازم را به او می داد.
نامبرده علاوه بر وعظ و خطابه در فعالیت های فرهنگی و خدمت رسانی به مردم محروم فعالیت گسترده داشت.
ساخت مهدیه تهران، تأسیس صندوق قرض الحسنه مهدیه، ارائه خدمات درمانی و تأسیس داروخانه مهدیه، تأسیس حوزه علمیه مهدیه، خریداری مشروب فروشی مجاور مهدیه و تبدیل آن به کتابخانه، عیادت از بیماران، احداث درمانگاه در شهرهای مشهد، گرگان، دهلران، آران کاشان، ساختن بیش از بیست مهدیه در شهرهای مختلف، تأسیس حوزه علمیه ایلام، ساخت حمام در ایلام، ساوه و دهلران، و...
از جمله فعالیت های ارزشمند او بود.
همزمان با تحریم جشن میلاد امام زمان (عج) در سال 57 از سوی امام خمینی (ره)، مرحوم کافی علیرغم فشار شدید ساواک به برگزاری جشن نیمه شعبان از این کار خودداری کرده و به همراه خانواده عازم زادگاهش مشهد شد و در صبح روز جمعه پانزده شعبان 1398 قمری برابر با سی تیر 1357 پس از اقامه نماز صبح در مسجد شیروان و پس از گذشت سی کیلومتر از شهرستان قوچان اتومبیل دچار سانحه شده و ایشان به جوار رحمت حق شتافت و طی مراسمی که تحت کنترل شدید قرار داشت در خواجه ربیع دفن گردید.
(ر.ک: گنجینه دانشمندان، نوشته محمد شریف رازی و سایت مهدیه تهران WWW.
MAHDIEHTEHRAN.
IR 3ـ در شماره 10330 مورخ شنبه 12 /9 /56 صفحه 29 روزنامه کیهان آگهی این مراسم به قرار زیر درج گردیده بود.
مکتب الحسین مسجد احمدیه نارمک پاسداری از فرهنگ در قاموس اسلام ضروریست حتمی، به پیروی از این مسئولیت مکتب الحسین مفتخر است به برگزاری کنگره بزرگداشت علامه مجاهد سیدشرف الدین جبل عاملی که گامی در معرفی شیعه نهاده؛ همگامان شما در این کنگره عبارتند از: 1ـ فقیه و استاد عالیقدر جناب آقای مشکینی 2ـ سخنران توانا آقای فاکر خراسانی 3ـ سخنران ارجمند آقای دکتر روحانی 4ـ استاد آقای دکتر شریعتمداری 5ـ استاد آقا محمدتقی شریعتی 6ـ فاضل توانا آقای مرویان 7ـ شاعر مسئول جواد محدثی 8ـ قربانی محلاتی زمان از شب دوشنبه 14 آذر الی شب جمعه 18 آذر از ساعت 6 الی 9 بعدازظهر سی متری چهار راه مینو مکتب الحسین این مجلس به علت جلوگیری پلیس برگزار نشد و نیروهای انتظامی در مسجد را بستند.
(رک: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی، جلد اول صفحه 220 و 221) 4ـ حجت الاسلام محمدرضا فاکر در سال 1324 شمسی در مشهد مقدس و در میان خانواده ای متدین و ارادتمند به ساحت بلند علی بن موسی الرضا (ع) چشم به جهان گشود.
حجت الاسلام فاکر به دلیل شغل پدرش، به اتفاق دیگر اعضای خانواده مدتی به اصفهان آمد و در آنجا ضمن طی نمودن دروس دوره ابتدایی، با بخشی از دروس دوره مقدمات حوزه آشنا شد.
سپس به مشهد بازگشت و تحصیلات خود را به صورت جدی پی گرفت و پس از چندی دوره مقدمات را در خدمت ادیب نیشابوری به پایان برد.
در سال 1343 پس از طی نمودن بخشی از دروس دروه سطح از جمله بخشی از شرح لمعه را که نزد مرحوم مدرس یزدی آموخت، به قم آمد.
در قم، باقیمانده شرح لعمه را نزد حضرت آیات صلواتی و دوزدوزانی آموخت و در درس مکاسب آیت الله خزعلی و آیت الله العظمی فاضل لنکرانی شرکت کرد، ضمن اینکه رسائل را نزد آیت الله العظمی نوری همدانی می خواند.
وی در درس کفایه الاصول مرحوم آیت الله سلطانی طباطبایی و آیت الله العظمی فاضل لنکرانی شرکت کرد و سپس به درس خارج فقه و اصول راه یافت.
در این دوره بیشتر در درس آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) و آیت الله العظمی وحید خراسانی شرکت کرد.
همچنین در زمینه تفسیر، به درس آیت الله مشکینی می رفت.
او مبارزات سیاسی خود را در دوره ای آغاز کرد که در مشهد به خواندن ادبیات مشغول بود.
در آن زمان او بسیاری از اعلامیه های امام (ره) را در حجره خود تکثیر و یا از روی آن می نوشت و سپس آن را به طور مخفیانه بر در و دیوار شهر نصب می کرد یا به اطلاع دیگر هواداران انقلاب می رساند.
نخستین بار در سال 1341 دستگیر و روانه زندان شد و دومین بار در 15 خرداد 1342 بازداشت شد و در زندان با حضرت آیت الله خامنه ای، آشنا شد.
او دیگر بار در اوایل سال 1352 دستگیر و روانه زندان شد و تا آخر سال 1355 در زندان بسر برد علت آن هم سخنرانی در نهاوند بر ضد رژیم شاه و افشاگری عملکرد آن رژیم و همکاری او با گروه ابوذر بود.
از فعالیت های مهم حجت الاسلام فاکر طرح مرجعیت امام (ره) به همراه بسیاری از استادان و فضلای حوزه علمیه قم، پس از درگذشت آیت الله العظمی حکیم (ره) بود.
نامبرده پس از پیروزی انقلاب مدتی به عنوان نماینده امام راحل در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت پذیرفت و چند دوره از طرف مردم مشهد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.
به لحاظ موضع گیریهای صریح و روشن در مقابل منافقین و لیبرال ها، سه بار مورد سوءقصد قرار گرفت که از ان نتیجه ای عاید ضد انقلاب نگردید.
حجت الاسلام فاکر پیش و پس از انقلاب اسلامی با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز همکاری و همراهی می نماید.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 589


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.