صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش خبر موضوع : تظاهرات

تاریخ سند: 26 مرداد 1357


گزارش خبر موضوع : تظاهرات


متن سند:

در ساعت 2200 مورخه 25 /5 /37 حاج حسنعلی عدالت پیشنماز مساجد نبی و قمر بنی هاشم فیروزآباد پس از روضه خوانی شیخ احمد جابریان که اوایل ماه مبارک رمضان از قم به این شهر آمده به منبر مسجد قمر بنی هاشم رفت ازدحام مردم خصوصا نوجوانان کمتر از 18 سال و 10 سال زیاد و آمادگی تظاهرات وسیعی در وجود اغلب حاضرین در جلسه مشاهده میگردید حاج عدالت پس از عنوان مقدمه سخنرانی خویش و ختم صلواتهای غرا و پی درپی مستمعین ضمن وعظ مبادرت به اظهار مطالب تحریک آمیز بنفع خمینی و برعلیه کد 66 نمود سخنرانی نامبرده در ساعت 2300 خاتمه یافت و افراد حاضر در جلسه (بیشتر پسران و دختران خردسال) که با صدای بلند صلوات میدادند جلسه را ترک و روانه بازار گردیدند در بازار با شعارهای زنده باد خمینی و اهانت به کد 66 اکثرا سنگ بدست آماده حمله بسوی مامورین پلیس بودند در همین هنگام شیخ عدالت و سیدمحمد موسوی و برادران قاسم زاده و محمدعلی سلطانی شیرازی توسط مامورین شهربانی دستگیر شدند شیخ احمد جابریان که از مسجد ابوالفضل بطرف مسجد لطفعلی خان میرفت چون خبر دستگیری حاج عدالت را شنید به جمعیت اطراف خود گفتند همگی حمله نمائید انوقت شیخ جابریان جلو افراد قرار گرفت و دستجمعی با آجر و سنگ برای نجات شیخ عدالت بسوی مامورین پلیس حمله و آنها را فحاشی نمودند مامورین پلیس با شلیک چند تیر هوائی مردم را متفرق نمودند عده ای از افراد که مبادرت به دادن شعارهای مضره و فحاشی مامورین نمودند عبارتند از: آقای عابدی کارمند اداره دارائی 2ـ کمالی سبزی فروش جنب دفتر اتومیهن فیروزآباد 3ـ مسیح اصلاحی سپاهی دانش 4ـ پرویز قهرمانی محصل فرزند غلام قهرمانی 5ـ عباس فرهی محصل دبیرستان قاموس 6ـ حسین فرحی شغل بنا 7ـ صمد امینی دیپلمه 8 ـ علی امینی ششم طبیعی 9ـ آقای خبازی دیپلمه که برادرش کارمند سازمان تعاونی است و با پدرش 10ـ جواد امیرسالاری فرزند عبدالحسن 11ـ دو برادر بنام هدایتیان دیپلمه سال 2537 12ـ برادران جعفرزاده یکی فالوده بندی جنب عکاسی آفشین با سه نفر از پسرانش که زیر ده سال بودند و دیگری که کلاس ششم طبیعی میباشد 13ـ یوسف قره داشی کارمند آموزش و پرورش 14ـ حاج کریمی کارمند بانک کشاورزی 15ـ آقای انتظام کارمند بازنشسته اداره ثبت و اسناد.
2ـ عده ای از تظاهرکنندگان پس از تیراندازی مامورین پلیس در ساعت 2330 مورخه 25 /5 /37 بطرف خیابان روزبه حرکت و یک جام شیشه از بانک ایرانشهر و شیشه های بانک سپه و یک جام از شیشه از بانک صادرات واقع در این خیابان را شکستند % نظریه شنبه سرچشمه تحریکات عوامل تظاهرات فوق از حاج عدالت.
شیخ احمد جابریان طلبه اعزامی از قم.
منوچهر حیدری.
یوسف قره داشی کارمند آموزش و پرورش فیروزآباد.
حاج کریمی کارمند بانک کشاورزی.
بهرام وکیلی کارمند اداره ثبت اسناد.
سید خلیل ایران محبوب و سیدمحمد موسوی مغازه دار و چند تن دیگر میباشد و چنانچه مقامات مسئول پیشگیری و شدت عمل در مورد مجازات قانونی این قبیل افراد بعمل نیاورند می بایست منتظر حوادث بدتری در آینده در این شهر بود% نظریه یکشنبه نظریه شنبه مورد تائید است تحقیقات پیرامون شناسائی افرادیکه مبادرت به شکستن شیشه های بانکی نمودند ادامه دارد% زحل نظریه 7/ ف تقریبا محرکین اصلی و متعصبین حاد مذهبی سطح شهرستان فیروزآباد شناخته شده هستند اسامی بیشتر آنها بمنظور کنترل به مراجع انتظامی داده شده است این سازمان برنامه گسترده ای جهت ارشاد آنها در دست اجرا دارد چنانچه افرادی حاضر به ترک رویه خود نباشند بموقع با همکاری سازمانهای انتظامی بمحض مشاهده عمل خلاف دستگیر و تحت تعقیب قانونی قرار میگیرند در تظاهرات مورخه 25 /5 /37 نیز 5 نفر از محرکین اصلی دستگیر شدند که مراتب مشروحا طی نامه شماره 921 /7 ف ـ 26 /5 /37 باستحضار رسیده است اسامی مندرج در گزارش خبر فوق در لیست متعصبین منظور و با پی گیری لازم بموقع بنحو مقتضی اقدام خواهد شد%

توضیحات سند:

* روزنامه کیهان نوشت که امروز (25 /5 /57) «69 تن که به اتهام شرکت در تظاهرات روز پنج شنبه گذشته (19 /5 /57) در شیراز دستگیر شده بودند پس از دو روز بررسی دادرسان دادگاه نظامی شیراز شب گذشته آزاد شدند.
گفته می شود تعداد دیگری از دستگیرشدگان پس از بررسی پرونده آنها توسط دادستان آزاد خواهند شد.
» (کیهان، ش 10542، ص 2) خبر دیگر از شیراز این بود که «سازمان جشن هنر شیراز و جشن فرهنگ مردم اصفهان امسال برگزار نخواهد شد.
» (همان، ش 10541، ص 3) همین منبع اضافه کرده است که «جشن هنر شیراز یازده سال قبل در سال 1346 بنیان گرفت اما این جشنواره از آغاز فعالیت پیوسته با نظرهای متفاوتی روبه رو بود.
موافقان جشن آن را به دلیل نوآوریش حمایت می کردند و مخالفان نیز به دلیل بودجه سنگین که صرف برگزاری جشن هنر می شد آن را زائد و غیرلازم تلقی می کردند و معتقد بودند که این بودجه باید به کارهای لازم تر اختصاص یابد.
» (همان) گفتنی است جشن هنر شیراز در کنار پرداختن به فرهنگ بومی کشور، دست به اجرای نمایش های غیرعادی و مغایر با شئونات جامعه می زد که مصداق ترویج مفاسد بود.
همین بخش از تمایلات جشن هنر بود که باعث مخالفتهای روحانیان و مردم با برپایی این مراسم شد و در نهایت به تعطیلی آن انجامید.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 09 صفحه 165


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.