صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 18 آبان 1336


متن سند:

شماره: 219 ـ ه محترما بعرض عالی میرساند این روزها در اغلب مجامع روحانی در همه جا گله مند از موضوع آمدن علمای لبنان میباشد و میگویند که دولت علماء لبنان را محاصره کرده است تا کسی آنهارا نبیند آقای شیخ محمد جواد فومنی حائری امام جماعت مسجد نو میگفت امروز صحبت در منزل آقای حاج سید حسین اصفهانی راجع بعلماء لبنان که بایران آمده اند بوده است آقای فومنی میگفت که آقای لواسانی امام جماعت مسجد محمودیه اظهار میکرد که دیدن علماء لبنان و ملاقات و معاشرت با آنهاازاد نمی باشد و با انکه آنهاشیعه میباشند آقای فومنی میگفت لواسانی سابقه زیاد در لبنان دارد و مدتها در لبنان زندگی میکرده است و با این چند نفریکه آمده اند و در هتل کیان منزل دارند آقای لواسانی رفیق میباشد.
شیخ مصطفی رهنما میگفت خیلی مایل بودم که این آقایان علماء شیعه را به بینم [ببینم] و بسفارتخانه لبنان تلفن کردم سفارتخانه گفته است که این آقایان بسمت مشهد رفته اند.
آقای حاج سید محمدرضا بهبهانی که روزهای جمعه در خیابان ناصرخسرو و محله عربها روضه خوانی دارد اظهار میکرد که ما عده ای تصمیم داریم وقتیکه آقایان علماء لبنان از مشهد آمدند باتفاق آقای لواسانی امام جماعت مسجد محمودیه برویم این آقایان را ملاقات کرده و دعوت بمنزلهای خود کنیم آقای سید محمدرضا بهبهانی میگفت روزنامه کیهان در تاریخ 15 /8 /36 در صفحه سوم از قول رادیو لندن خبرگزاری رویتر با یک آب تابی خبر فوت شوقی افندی1 را که بمرض انفولانزا مرده است نوشته است و بعد از آن روزنامه کیهان از قول رادیو لندن نوشته است که دین بهائی2 یکی از فرق اسلام میباشد که علماء ایران [آن] را درست کرده اند آقای سید محمدرضا بهبهانی میگفت این موضوع در میان علماء خیلی سوءتاثیر داشته و این روزها در اغلب محافل صحبت از این است که روزنامه کیهان چرا باید این خبر را با آب و تاب بنویسد و با اهمیت تلقی کند.
دیروز که روز پنجشنبه بود در منزل آقای فقیه عراقی مجلس روضه بود آقای شیخ عبدالحسین ابن الدین و حاج شیخ احمد الهی کاشانی و حاج سیدعلی اصغر جزایری3 اظهار میکردند که خبر فوت شوقی افندی را که روزنامه کیهان با آب و تاب نوشته است در جلسه صبح ما مطرح بوده است و آقایان از آقای چهل ستونی خواستند که این نکته را بدولت تذکر بدهد تا چنین اخباریرا روزنامه ها در مملکت شیعه با این آب و تاب ننویسند.

توضیحات سند:

1 ـ شوقی افندی: حسینعلی بهاء، رهبر بهائیان در سال 1312 ه.
ق درگذشت و پس از او پسرش عباس (عبدالبهاء) بیش از سی سال رهبر بهائیان بود.
عبدالبهاء بدلیل همکاری نزدیک با انگلیسیها به دریافت نشان "سِر" نائل آمد.
پس از مرگ او نوه دختریش، شوقی افندی، به جانشینی اوانتخاب شد.
وی سعی وافری در راه دوام بهائیت داشت و تشکیلاتی نیز به نام "بیت العدل" تاسیس کرد و یک آمریکایی را به نام "چارلز میسن ریمی" پس از خود به ریاست آن برگزید.
این دو تن به قصد تاسیس حکومت جهانی بهائیت نقشه ای دهساله ریخته بودند.
شوقی افندی در سال 1336 یک هفته پس از ورودش به لندن بطور مشکوکی درگذشت و شخص آمریکایی جای او را گرفت.
منبع: ـ کتاب کوثر / جلد اول / انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) 2ـ درسال1260 ه.
ق فردی به نام علی محمد خود را «باب» امام و وسیله تماس مردم با امام زمان(ع) معرفی نمود و سپس دعوی مهدویت کرد و گفت که در آینده از میان بابیها پیامبری قیام خواهد کرد و دین تازه ای خواهد آورد.
به دستور ناصرالدین شاه و امیرکبیر بسیاری از پیروان باب دستگیر و کشته شدند و مابقی به عراق تبعید و شخص "باب" نیز تیرباران شد (1266 ه.
ق) در میان اتباع "باب" دو برادر مورد توجه او بودند که مدعی جانشینی وی شدند، لیکن بین آن دو برادر اختلاف افتاد، گروهی پیرو برادر اول مشهور به "یحیی صبح ازل" "ازلی ها" "بابیها" و عده ای دیگر پیرو برادر دوم "بهاءالله" (بهاییها) شدند.
در نزاع سختی که بین این دو و اتباع آنان در گرفت بسیاری از طرفین کشته شدند، دولت عثمانی "بهاءالله" و طرفدارانش را به "عکّا" (فلسطین اشغالی) و "صبح ازل" را با یارانش به جزیره قبرس روانه کرد.
فعالیت های بهاء در عکا و همکاری با یهودی ها باعث شد تا بیشتر با بیان و بویژه با بیان ایران پیرو او شوند.
آیین "بها" بجز زن پدر، ازدواج با همه زنان (مادر، خواهر، دختر،، دختر برادر، عمه و خاله) را جایز می داند.
در پیدایش این مسلک مأموران روسیه نقش مهمی داشتند، سپس انگلیسیها بهائیت را در کشورهای اسلامی بویژه ایران ترویج می کردند.
بدین ترتیب بهائیت از بدو پیدایش تا کنون به اسم یک عقیده مذهبی ولی درواقع با قدرت یک حزب سیاسی در خدمت استکبار بوده و هم اکنون نیز امریکا و رژیم صهیونیستی از حامیان قوی این مسلک اند.
در حکومت محمدرضا پهلوی علی رغم مبارزه روحانیت شیعه علیه این فرقه، بهائیان موقعیتی ویژه داشتند و آنها از حمایت شاه بهره مند بودند و همیشه افرادی از سران این فرقه در دربار بودند و در تصمیم گیری های دولت و سیاست خارجی تاثیر جدی داشتند و به نفع صهیونیسم جهانی فعالیت می کردند.
امیرعباس هویدا بهایی برای سیزده سال پست نخست وزیری را در اختیار داشت.
منبع: ـ کتاب کوثر / جلد اول 3 ـ مرحوم حجۀ الاسلام والمسلمین سیدعلی اصغر جزایری: در 22 جمادی الثانی 1314 ق در نجف اشرف متولد شده و پس از دوران صباوت در معیت مرحوم والدش به تهران آمده و از محضر مرحوم حجه الاسلام حاج شیخ مسیح طالقانی مدرس مدرسه مروی و آیه الله حاج سید محمد تنکابنی و آیه الله حاج شیخ مرتضی آشتیانی و آیه الله حاج شیخ عبدالبنی نوری استفاده نمود و در اوائل تأسیس حوزه علمیه به قم آمده و از محضر مرحوم آیه الله حائری و بعد مقداری از آیه الله العظمی بروجردی بهره مند گردیده و مسافرتی هم به نجف اشرف نموده و مدت کوتاهی از محضر مرحوم آیه الله میرزا محمد تقی شیرازی و آیه الله العظمی اصفهانی مستفیض گشته و در تهران به وظایف دینی پرداخته و در مسجد (حاج میرزا شفیع) در اول خیابان خیام جنوبی به اقامه جماعت و ترویج دین اشتغال داشت.
ـ گنجینه دانشمندان / ج 3

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج شیخ جواد فومنی حائری به روایت اسناد ساواک صفحه 28

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.